8.3.2008 Emma-gaala / Kulttuuritalo, Helsinki

Harjavallan onnistunutta keikkaa purettiin saunallisessa takahuoneessa sen verran pitkään ja hartaasti, että aamuseiskan lähtö kohti Helsingin Kulttuuritaloa meinasi vähän yskiä. Vartin sisään lähes koko remmi oli kuitenkin kömpinyt bussiin, jonka vuodepaikoille oli kovasti tunkua. Santtu heittäytyi bussin ovella herrasmieheksi ja päästi viimeisenä hotellin ovesta astelleen Kuisma “Liekehtivä Torni” Aallon edellään rakkaaseen kulkupeliimme. Seurauksena oli, että Torni nappasi viimeisen vapaan vuodepaikan ja Jarkko “Peppu-Jarno” Heilimo sai sänkyynsä intiimiä seuraa “patukkamiehestä”.

Parin tunnin nuokkumisen jälkeen saavuimme Kulttuuritalolle, jossa oli odottava uramme kummallisimmista “keikoista”. Meidät oli kutsuttu esittämään kappaleemme Marras livenä ÄKT:n järjestämään Emma-gaalaan, jossa palkitaan vuosittain menestyneimmät kotimaiset musiikintekijät. Tavallaan oli jo tiedossa, että kuulostaisimme “maallikon” korvaan automaattisesti pykälää paskemmalta kuin sing- tai playbackina esiintyvät artistit mm. olemattoman soundcheck-ajan takia. Tämän hyväksyimme, sillä livenä soittaminen on meille kuitenkin jonkinmoinen kunnia-asia. Hommasta kehkeytyi kuitenkin uramme pisimmät kolme ja puoli minuuttia.

Soundcheckissä homma toimi mukavasti. Vaikka ulos menevää soundia emme päässeet kuuntelemaan, hyvä monitorointi vapautti tunnelman ja odotukset illan suhteen alkoivat nousta.

Tapettavaa aika jäi checkin ja vedon väliin rutkasti. Tätä tapettiin enimmäkseen pöytälätkää pelaten, sponsorivirvokkeita hörppien sekä tuttuja morjestellen lämpiötiloissa. Mukavaahan se semmoinen on.

H-hetki kuitenkin katkaisi leppoisan joutenolon. Astelimme lavalle pyrkimyksenämme toisintaa soundcheckissä hyvin sujunut esitys. Ensimmäiset tekniset ongelmat riivasivat juontajan langatonta mikrofonia, joka alkoi pätkiä juonnossamme. Pientä pätkimistä havaittiin myös itse juonnossa, jossa lavalle kuulutettiin Annalan, Hämäläisen ja Hyrkkään lisäksi Sinkkonen ja ilmeisesti Aarro. Tämän johdosta kutsuimme juontaja-neitoa loppuillasta mm. Juusoksi.

Ensimmäisten sointujen auettua aukesi meikäläisen monitorissa myös n. 120 desibelin voimalla ja tasaisella läpitunkevalla nuotilla huutava kierto. Nuotti oli selkeä ja tasainen, mutta itse biisiin se ei sopinut laisinkaan.

Alkoi tuskainen odottelu. Ainahan tekniikan ryhmä saa tällaiset häiriöt kuriin ennemmin tai myöhemmin. Yleensä ennemmin. Tällä kertaa helpotusta ei kuitenkaan tullut. Välillä kierto hiukan vaimeni, mutta niin vaimenivat myös monitorit, joita yritettiin säätää kierron loppumisen toivossa. Omasta soitosta saati laulusta emme kuulleet juuri mitään. Nuotit piti valita kaulalta näkömuistin mukaan, pohjalta “tuosta se on ennenkin mennyt”. Koska emme kuitenkaan olleet varmoja, kuuluuko häiriö tai epävarma suoritus ulospäin, pyrimme pitämään pokerin, esitimme rock-yhtyettä, ja toivoimme parasta.

Vedon jälkeen vitutus oli sanoinkuvaamaton. Tuttujen viestit kertoivat pian, että toimituksemme kuulosti ulospäin suunnilleen yhtä pahalta kuin miltä se oli tuntunut soittaessa. Päätimme turruttaa tuskan suomalaiskansallisin menetelmin ja tartuimme hanakkaasti sponsoripulloihin. Mieleen jäi mm. Ari Koivusen heittely gaalan lopputekstien aikana. Ja hetkinen, eipä illasta juuri muuta tarttunutkaan muistoihin. Ehkäpä hyvä niin.

Gaalaan seuraavalla viikolla saimme Yleltä viestin, jossa tapahtunutta pahoiteltiin sekä syitä pohdittiin. Ilmeisesti kyse on ollut kontrolloimattomista median käyttämistä langattomista mikrofoneista, jotka ovat olleet samalla taajuudella sekä juontajan mikrofonin sekä Kuisman langattoman kanssa. Kuisman kitara ilmeisesti kiersi meikäläisen monitorissa, josta kiertoa ei osattu jäljittää. Mutta aivan sama. Ikinä ei enää mennä Emma-gaalaan soittamaan, paitsi jos pyydetään.

Jätä kommentti »

Jätä kommentti






 

7.3.2008 Night Factory, Harjavalta

Rakas keikkapäiväkirja,

Anna anteeksi, että en ole kirjoittanut sinuun yhtä usein ja kiihkeästi kuin aikaisemmin. Luoja tietää, että olen yrittänyt monesti. Aloittanut lauseen, saamatta sitä koskaan loppuun. Ajatukset ja muistot pyörivät päässäni, mutta eivät löydä näytöllä muotoaan, vaikka sormeni soutavat uutterasti näppäimistösi tuttuja uomia. En täysin ymmärrä itsekään, mistä johtuu kykenemättömyyteni täyttää sinut. Ehkä alituinen raataminen leivän eteen ja muutenkin kiireinen elämänrytmi ovat olleet minulle liikaa. Uupumus on huomaamattani puristanut minut kuiviin, padoten sanojeni virran, virran jonka olen aikaisemmin voinut laskea sivujesi syvänteisiin. Tiedän, että selitykseni ovat turhia ja kuulostavat ontoilta verukkeilta, mutta anna minulle vielä mahdollisuus. Anna mahdollisuus koristaa aukeamasi tarinoilla, jotka kertovat sävelistä, ystävyydestä ja päättymättömästä matkasta jonnekin. En halua, että ajaudumme erilleen kuin kaksi ajopuuta, murskautuen lopulta maailman karikoihin.

Jätä kommentti »

Jätä kommentti






 

1.3.2008 Teatria, Oulu

Seinäjoelta pohjoiseen liikuttaessa asiaan kuuluu piipahtaa Top Sound-nimisessä soitinliikkeessä, jonka valikoima on melkoisen mittava. Sieltä on aiemmilta reissuilta tarttunut mukaan mm. käytetty Bossin HM-2. Toki kyseinen kapine tuli hankittua jo 80-luvun lopulla, mutta Jallu Javanaisen erikoismuuntaja teki siitä selvää heti tuoreeltaan. Tällä kertaa hankinnat jäivät melko vähäisiksi: basisti Santulle kieliä ja kitaristi Hämäläiselle hurjan hintainen Fuzz-pedaali.

Matka taitettiin normaaliin tapaan tunti-pari jäljessä aikataulusta. Niinpä perillä Teatrialla kasasimme kamat liki festarinopeudella. Äänimaisema saatiin ripeästi hallintaan sekä salin että lavan puolella.

Oulussa on aina ollut erityisen mukavaa ehkä kaikkien aikojen ensimmäistä keikkaamme lukuun ottamatta. Samat odotukset olivat myös tältä illalta.

Poistuimme lavalta yhtä nopeasti kuin olimme sinne kiivenneetkin, sillä muitakin soundcheckaajia oli jonossa. Rytmihäiriön lisäksi lauteille nousisi myös Maple Cross, jonka c-kasetti- ja vinyylituotantoa tuli muinoin diggailtua kovastikin.

Momentumin varjeleminen on keskeisiä tavoitteita keikan alkua odotellessa. Toisaalta on hyvä huilata, mutta toisaalta niin syvään lepotilaan ei saa vaipua, että hereille ei enää pääse. Oulussa suurin osa porukasta katsoi parhaaksi jäädä ylläpitämään valvetilaa hyvin varusteltuun takahuoneeseen. Aikaa tapettiin mm. tutustumalla Hausmylly-yhtyeen luultavasti suurimpaan taiteelliseen saavutukseen: Harja tippu! -videohupailuun. Voi olla, että kyseinen pätkä vaatii naurattaakseen univelan ja kohtuullisen kokemuksen keikkabussin tylsyydestä. Meiltä sattui löytymään molemmat, joten nauroimme itsemme kipeiksi.

Illan ensimmäisenä bändinä soitti Rytmihäiriö, jonka meiningistä tuli nautittua muutaman biisin verran. Maple Crossia ei uskaltanut vilkaista kuin pikaisesti, sillä oma keikka alkoi olla käsillä.

Teatrian pienempi puoli oli loppuunmyyty, eli paikalla oli n. 850 ihmistä. Enemmänkin olisi kuulemma tulijoita ollut, mutta järjestäjä ei osannut tätä odottaa ennakkomyynnin perusteella. Mikäli ihmiset olisivat hankkineet lippuja hanakammin ennakkoon, olisi keikka voitu järjestää isommalle puolelle. No, sama se. Pienemmällä puolella akustiikka ja tunnelma ovat ehkä paremmalla tolalla, joten sisään mahtuneelle yleisölle tämä varmasti sopi.

Keikka lähti liikkeelle tutusti M.A. Nummisen Sikakunnossa -introkappaleella, joka voisi tekstinsä puolesta olla Luihin ja ytimiin -albumilta. Setti avattiin Irvikuvalla, joka on viime aikoina syrjäyttänyt Luo esi, luo nahkan avausrallina. Irveiskuva on loistava aloitus silloin, kun sekä monitori- että salisoundi on kunnossa. Oulussa näin oli, joten homma lähti sujumaan ensitahdeista ja kulki aina valomerkkiin asti. Santun lantio oli erityisen notkealla päällä etenkin pitkästä aikaan settiin nousseessa Seitsemän sinetin takana -kappaleessa, joka soitettin synttäritoivelauluna Rytmiksen Andelle.

Oulun yleisö oli jälleen äänekästä ja kreisiä, minkä ansioista pitkä bussimatka Ouluun ja takaisin ei tunnu läheskään niin pitkältä. Kiitokset jälleen!

Jätä kommentti »

Jätä kommentti






 

Kysyttyä

Kiitokset Rytmikorjaamon keikasta! Meininki oli jotain aivan mahtavaa ja veditte taas kerran niin pirun hienon keikan. Te ootte livebändinä aivan omaa luokkaa. Huhhuh. Yleisö nautti ja vaikuttipa siltä että te myös!

Kiitos!

Voisitteko soittaa parhaita biisejä Teatrialla? Mielellään teidän omia. Kiitos!

Ei onnistu. Parhaat biisit eivät ole meidän omia.

Kiitos prkleesti Rytmikorjaamon keikasta, oli kivaa. Vaikka sielä olikin pari junttia.

650 junttia yleisössä ja 5 lavalla. Aivan hyvä ilta!

Minkäs takia tuota Turun Klubi keikkaa ei näy Tiketissä eikä Klubin sivuilla? Vain ja ainoastaan teillä on siitä maininta.

Kysy Tiketistä tai Klubin sivuilta.

OU jee huomenna club teatrialle… teikäläisiä kattomaan

Ok.

Voi saatana, näyttää Tuskassa olevan tulisin artistikattaus pitkään pitkään aikaan!!Komppaatteko, ja mitkä ovat teille ne mieluisimmat bändit Slayerin lisäksi?

Carcass, Entombed ja Elton John. Kake Singers and.

Kaikki alkoi varsin viattomasti.Eksyin n.8 vuotta sitten trio Niskalaukauksen keikalle, ja menin sekaisin. Sitten käyttö alkoi lisääntyä: Verenpisara, Kotiteollisuus, Viikate. Mokoma pysyi ihan kohtuukäytössä, kunnes sitten retkahdin täysin. Olen niin pahassa koukussa, että jopa työmatkoilla kuuntelen Mokomaa, ja töissä pyrin sitä hyräilemään. Onkohan tämä nyt tässä? Onko 38-vuotiaalla naisihmisellä enää toivoa selvitä?T:Nimim.: Nujerra ihminen

Eiköhän se ollut v*ttu siinä. Olemme pahoillamme.

Morjensta!Kyl nytten pitäisi se Metalli-Emma lohjeta, kun sitä Stam1naa(mikä ei oikeasti sitä pystiä edes ansainnut)ei ole mukana kisaamassa.Tosin varmaankin kaikki teinit äänestävät Yövissyä.Mutta teille se kuuluisi, prkl!

Ai vittu, unohdin, ettei Metalli-Emmassa ole yleisöäänestystä!Olenpa tunkki!

ÄKT palkitsee musiikkialan ansoituneimmat orkesterit, ja koska Nightwishin uusin levy on ansioitunut noin 120 000 kertaa, niin eiköhän se ole v*ttu siinä.

Miltäs kuulostais jos tulisitte Rock To The Riveriin ottamaan jälleen paikkanne kekkereiden parhaana bändinä, ja sen jälkeen piipahtaisitte meillä kipposilla?Hmh?

Joo, mikäli sipulin kuullottamiselta ehditään.

Jos tämä Markon monessa yhteydessä ilmaantunut äidinkielellinen probleema sanan “selvitä” taivutuksesta ei ole vielä ratkennut, saanen esittää siitä oman näkemykseni: “Selvinnee” tai “selviintynee” tai jopa “selviytynee”. Pyydän anteeksi pienen sisäisen viisastelijani puolesta. 😉 Katkeria kyyneliä vuodatin kun missasin tuon Finlandia-klubin keikan. Toivottavasti pian pääsen katsomaan miähiä livenä. Skiitsos.

Sinulla taitaa olla probleema tuon kiittämisen kanssa, joten esittäisimme näkemyksenämme, että käyttäisit muotoa “kiitos”. Kyllä se sitten siitä selvinyy. Selvinyyntyy. Selvinyyntynee. Ja Pasasen Spedelle kiitokset hyvästä sketsistä.

Hei, ette sitten muuten tasan vedä mitn Marrasta suorassa telkkarilähetyksessä Emma-“gaalassa”!!! Porukkahan vielä luulee että gay-pänti uotte! Ei siinä etteikö Marras olisi yksi iso helmi Mokomaherkistelyjen simpukkafarmilla mutta…

No sehän on Homo-Marskin biisi, ja sillä mennään, joten eiköhän se ollut v*ttu siinä.

Lyhyestä virsi kaunis: Minkä nimiset kappaleet jäivät pois Luihin ja ytimiin -levyltä?

Suuna päänä ja Musta katras.

Jos joensuussa kajahtaisi Poltetun maan taktiikkaa, nii mie oisin liekeissä! Muistattehan, että asiakas on aina oikeassa.

Päin vastoin. Asiakas ei ole aina oikeassa, mutta harva liikkenharjoittaja on varsinaisesti voittanut mitään todistaessaan asiakkaansa olleen väärässä.

tuli taas ilmestyttyä keikallenne,tällä kertaa nosturiin.vaikka olen jo ns vanhanliiton miähiä tuli jälleen innostuttua riehumaan mukana eturivissä.aika tiivis tunnelma ja jengi oli ihan kybällä mukana! eipä oo vähään aikaan tullu oltuu tollasella keikalla.kyllä hiki valu prkl.bändin ja järkkärin jakamat vedet tuli kyl hyvään saumaan.uudet ja vanhat biisit sopi setissä yhteen tiukan saumattomasti. teidän veto oli tiukkaa vääntöä ilman turhia ylipitkiä väli höpinöitä. jos yleisö oli mehuissaan,näki teistäkin että olitte välillä että mitä #ittua!! toinen kerta huudettuna lavalle vetämään takatalvi oli niitti koko illalle. hienoa että tulitte vielä kerran! ..keikan jälkeen oli läpimärkä janoinen olo.näillä hajuilla sitä naista kaataa varmaan yläkerran baarista.. tyydyin kumminkin tuopin pyörittelyyn. portaissa törmäsin orkesterin rumpaliin, mutta enhän mä uskaltanu sille mitään tokasta. seuraavalla kerralla sitten..ehkä. Teillä oli myynissä sellanen magee mokoman lätkä paita. oliko se joku virallinen kiertue paita vai mikä? mokoman salibandy joukkue/bäkkärin juopot? ei löydy myynnistä sakaraisen sivuilta. -m-

Jep. Pelipaitoja tulee Sakara Shoppiin lähitulevaisuudessa.

onkos entistä ehompi soinut keikoilla nyt keväällä kertaakaan? tai turvaa selusta? jos ei niin miksi näin? vaikka kuu saa onkin mahtibiisi niin eikö olisi vaihtelun vuoksi ihan jees vaihtaa sitä setin hituria?

Joo, ollaankin mietitty että jos soitettais Itken silmät päästäni tässä joku kerta.

Saikkonen \,,\-.-/,,/

Jee!

Onko Poltetun maan taktiikkaa edes reenattu settilistaan, ettei tarttis sitten sitä turhaa huudella keikalla vaan pitä turpa kiinni ja nauttia siitä mitä tuleman pitää.

Treenattu on. Kattellaan. Ja kyllä keikalla saa huudella.

Miksi oli hupparin vaihtunut malli vaihtunut niin surkeaksi?

Sakara vastaa: Tavarantoimittajalta olivat käyttämämme hupparit tilapäisesti loppu. Korvaava tuote on itseasiassa laadukkaampi ja kalliimpi. Toivottavasti pärjäät.

Miltä tuntuu esiintyä kun yleisössä näkyy lähinnä keskenkasvuisia polkkatukkia jotka äänenmurroksen runtelemilla äänillään örisevät ja huutelevat muka-hauskoja kommentteja joka väliin?

No, eivätpähän ole Kauppakadulla mummoa potkimassa. Ja onneksi siellä on myös kaltaisiasi kypsiä aikuisia, joten tasapaino säilyy.

Mikä on todennäköisyys iskeä Hyrkäs, ja vielä onnistua siinä?

Marko vastaa: Huone sata viis, saavu sinne siis. Paappadippadippadappadiidiidii.

Marko heitti nosturissa jotain läppää Heikki Salosta. Onko laululyriikan käsikirja viihtynyt hyppysissä, kun teit sanoituksia uudelle levylle?

Marko vastaa: En ole Heikki Salon tekstien suuri ystävä, mutta sen sijaan Raato Toropaisen tekstit ovat sydäntäni lähellä.

Markon parta on ihg!

Marko vastaa: Onhan se pikkuisen hankala, kun siellä on Hiacen talvirenkaat, Kyllikki Saaren suohauta ja Santun kotiavaimet.

Jottei nyt kaikki Nosturihehkutukset tulis aiva yhessä aallossa, niin täs ois viellä ainaki yks: Jestas mitä settiä! Tanssiparketti oli niin täynnä että pittikin ilmeni lähinnä hetkittäisinä väen tihentyminä ja – päällekkäinkasautumisina! Meno oli ihan parasta ja koko komeuden “ruunas” Santun intialainen napatanssi! Hygellekkin kiitoksia ku vähä jutusteltii anniskelualueen pimeydessä keikin jälkeen… =) Nimim. “Kaks´ Mokomapaitaa päällekkäin ja kolmas taskussa!”

Kiitos. Sympaattista.

Kiitokset loistavasta Nosturin keikasta! Ainoa asia mikä otti päähän, oli se, että joku saatanan öykkäri sai kännispäissään vision kärventää tukkaani sytkärillä Zombin keikan jälkeen. Muuten ilta oli täydellinen.

Ikävää, mutta käännä se voitoksesi, sillä Seppälän liekkihiukset on muotia. Samoin kun tribaalihihat.

Jätä kommentti »

Jätä kommentti






 

29.2.2008 Rytmikorjaamo, Seinäjoki

Nyt mennään ja meinataan -kiertueen puoliväliä lähdettiin taittamaan pitkällä matkalla pitkin Suomi-neidon reittä. Itse hyppäsin bussin kyytiin Tampereelta, josta saimme mukaan myös jo hyvän matkan Karjalasta kulkeneen Miitri “Korkeahon Ukko” Aaltosen. Bussissa tarinaniskennän erikoismies Santulle avatutui oiva tilaisuus pyöryttää jälleen käyntiin viimeisimmät ja vähän vanhemmatkin kesäuusinnat, kun yleisönä oli vakioporukan lisäksi Rytmihäiriön miehistöä. Rytmis kuumentaisi lauteet niin Seinäjoella kuin Oulussakin, joten kimppakyyti oli luonteva ratkaisu. Ja kyllähän ne äijien mukana erottamattomasti kulkevat vanhat Alibitkin selailee ihan mielellään.

Soundcheck kesti pitkään – tai sitten se vain tuntui siltä. Matkahan oli ollut pitkä ja uuvuttava – tai sitten me vain olimme tehneet siitä sellaisen. Yhtä kaikki, tutun kaapeloinnin ja ruuvailun jälkeen Rytmikorjaamon mittava lava tuntui hyvältä paikalta rokata. Poistuimme hotellille ravitsemaan ja lepuuttamaan elimistöjämme. Hotellin ravintolassa odotti kuitenkin nälkäisiä miehiä kiukuttava tilanne – olimme kuulemma saapuneet tunnin myöhässä ja pöytävarauksemme oli rauennut. Niinpä tarjoilijat kiikuttivat ateriat huoneisimme, joissa jouduimme pastamme nauttimaan huonekunnittain eikä suunnitelman mukaisesti suuren pöydän ääressä. Siis voitteko kuvitella? Ei ole helppoa olla rocktähti.

Aterioinnin jälkeen ohjelmassa oli saunomista ja pikaiset painajaiset. Rytmikorjaamolle oli kuitenkin mentävä hyvissä ajoin, jotta hengen ja ruumiin saisi hereille illan rokkikoitosta varten. Energia- ja urheilujuomien tankkausta, punnerruksia, kitaranräpläilyä ja setin hienosäätöä. Niistä on viimeinen tunti ennen showta tehty.

Rytmihäiriön Gambinan tuoksuiset saatanalliset säkeet upposivat mukavasti Seinäjoen nuorisoon. “En voi pitää tätä sattumana”, olisi voitu eräälläkin Seinäjoella tuotetulla hevirockin saatanallisuudesta varoittavalla äänittellä lausua.

Oman settimme alkaessa paikalla oli lähemmäs 700 korvaparia, mikä on aivan hyvä määrä. Rokkasimme minkä pystyimme. Itselläni soitto kulki ja hauskaa piisasi. Muilla taisi olla hetkittäin vaikeuksia, mutta kenelläpä ei joskus olisi. Perjantaikeikat ovat usein nousujohteisia: alkupuoliskolla saattaa arki vielä kummitella mielessä, mutta lähes aina mieli on arjen mietteistä vapaa viimeistään varsinaisen setin loppuun mennessä. Väkivaltaisesta irtautumisesta iso kiitos kuuluu yleisölle, jonka mylvintä saa adrenaliinit liikkeelle kerta toisensa jälkeen. Näin tälläkin kertaa.

Vaikeuksiin meinasi joutua myös eräs pitissä häiriköinyt yleisön edustaja, joka oli ottanut Nujerra ihmisen sanoman turhan kirjaimellisesti. Nyrkkien heilutus näytti sen verran vaaralliselta, että jouduimme keskeyttämään soiton pölvästin ojentamisen ajaksi. Vastuutonta huitomista on näkynyt tällä kiertuella enemmänkin. Lienee turha ryhtyä näitä kavereita tällä palstalla opastamaan pitin saloihin. He luultavasti lueskelevat muita sivustoja – olettaen että ovat lukutaitoisia.

Keikan jälkeen ehdimme piipahtamaan adrenaliinin hävitysreissulla hotellin baarissa. Visiitistä jäi mieleen oma suhteellinen selväpäisyys sekä muutama asiakas, joilla oli aina vain asiaa mutta ei ikinä puhekykyä.

Jätä kommentti »

Jätä kommentti






 

Copyright © Mokoma & Sakara Productions 1999-2013. Kaikki oikeudet ja osa pahiksista pidätetään.